Mobilne Laboratoria Przyszłości
W ramach projektu „Mobilne Laboratoria Przyszłości,” realizowanego przy wsparciu Instytutu Badań Edukacyjnych, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centrum GovTech, mieliśmy przyjemność gościć edukatorów, którzy przeprowadzili warsztaty dla naszych uczniów. Celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów w całej Polsce oraz zapewnienie im odpowiednich kompetencji do funkcjonowania w technologicznie zaawansowanym świecie.
Nasi uczniowie mieli okazję uczestniczyć w warsztatach związanych z następującymi zagadnieniami:
- Druk 3D przy pomocy długopisów 3D: Podczas tych zajęć uczniowie mieli okazję zapoznać się z fascynującym światem druku 3D, a to na przykładzie długopisów 3D, której nasza szkoła dotychczas nie posiadała. Edukatorzy opisali uczniom budowę długopisów 3D, omówili właściwości wydruku 3D oraz różne typy materiałów, z których można przeprowadzać druk. Każda z czterech grup uczniów miała możliwość wydrukowania przykładowego modelu 3D, co dostarczyło im nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również praktycznego doświadczenia związanego z technologią druku 3D.
- Sztuczna inteligencja: Drugi obszar warsztatów dotyczył sztucznej inteligencji. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, czym jest sztuczna inteligencja, jakie są jej zastosowania oraz jakie są wyzwania z nią związane. Edukatorzy przekazali uczniom podstawową wiedzę na ten temat i zachęcili do eksploracji tej fascynującej dziedziny.
W ramach projektu „Mobilne Laboratoria Przyszłości,” nasza szkoła miała przyjemność uczestniczyć w warsztatach związanych z tematem sztucznej inteligencji (SI). Celem tych zajęć było wprowadzenie uczniów w fascynujący świat SI oraz eksperyment z generowaniem obrazów na podstawie słownych opisów. Warsztaty te stanowiły istotny element programu, który miał na celu poszerzenie horyzontów uczniów oraz rozwijanie ich kompetencji cyfrowych.
Opis eksperymentu: Podczas warsztatów uczniowie otrzymali kopie obrazów, których oryginały były im nieznane. Zadaniem uczniów było opisanie słownie otrzymanego obrazu w możliwie jak najdokładniejszy sposób. To właśnie od precyzji i dokładności opisu zależał wynik eksperymentu. Im bardziej szczegółowy i precyzyjny był opis, tym lepsza była jakość wynikającego z niego obrazu generowanego przez SI.
Rola sztucznej inteligencji: Następnie, zebrane opisy uczniów były przekazywane do algorytmu SI, który miał za zadanie na ich podstawie wygenerować obrazy, które jak najdokładniej oddawałyby opisywane sceny. SI wykorzystywała zaawansowane techniki przetwarzania języka naturalnego oraz generowania obrazów, aby stworzyć wizualne reprezentacje opisów.
Wyniki i wnioski: Warsztaty te dostarczyły uczniom nie tylko praktycznych doświadczeń związanych z sztuczną inteligencją, ale również umożliwiły im eksplorację możliwości i ograniczeń tej technologii. W trakcie eksperymentu uczniowie mieli okazję dostrzec, że dokładność i precyzja w opisach mają znaczący wpływ na jakość generowanych obrazów przez SI. Im bardziej szczegółowy i precyzyjny był opis, tym bardziej rezultaty generacji zbliżały się do oryginalnego obrazu.
Dodatkowo, eksperyment ten pozwolił uczniom zrozumieć, że SI jest zdolna do tworzenia wizualnych reprezentacji na podstawie tekstowych danych, co ma duże znaczenie w kontekście wielu dziedzin, takich jak grafika komputerowa, medycyna czy rozpoznawanie obrazów.
Podsumowując, warsztaty dotyczące sztucznej inteligencji w ramach projektu „Mobilne Laboratoria Przyszłości” były nie tylko ciekawym eksperymentem, ale również okazją do zrozumienia roli SI w generowaniu obrazów na podstawie opisów. Dzięki tym zajęciom nasi uczniowie zyskali nowe perspektywy i umiejętności związane z technologią SI, co stanowi ważny krok w ich przygotowaniu do przyszłości w świecie technologicznie zaawansowanym.
- Mikrokontrolery: Kolejnym tematem były mikrokontrolery. Uczniowie poznali zasady działania tych małych, ale wszechstronnych urządzeń, które stanowią podstawę wielu nowoczesnych technologii. Dzięki warsztatom zdobyli podstawową wiedzę na temat programowania mikrokontrolerów i ich zastosowań.
- Okulary VR (Virtual Reality): Ostatnim zagadnieniem były okulary wirtualnej rzeczywistości. Uczniowie mieli możliwość doświadczenia wirtualnej rzeczywistości i zrozumienia, jakie są jej potencjalne zastosowania w dziedzinach takich jak nauka, rozrywka czy przemysł.
Podsumowując, warsztaty przeprowadzone w ramach projektu „Mobilne Laboratoria Przyszłości” były niezwykle wartościowym doświadczeniem dla naszych uczniów. Dzięki nim, nasi uczniowie mieli okazję poznać nowoczesne technologie, zdobyć praktyczne umiejętności oraz poszerzyć swoją wiedzę na temat dziedzin związanych z technologią i innowacjami. Projekt ten przyczynił się do wyrównania szans edukacyjnych uczniów i zapewnił im lepsze przygotowanie do przyszłości w pełnym technologicznego rozwoju świecie. Jesteśmy wdzięczni Instytutowi Badań Edukacyjnych, Ośrodkowi Rozwoju Edukacji oraz Centrum GovTech za wsparcie w realizacji tych cennych zajęć.
fotorelacja część I —–> kliknij tutaj
fotorelacja część II —–> kliknij tutaj